On-page SEO optimalisatie: wat bereik je ermee?

07 mei 2023

On-page optimalisatie valt de bezoeker van je website misschien niet direct op, maar is wel enorm belangrijk. Het vormt een goede basis en zorgt ervoor dat Google je website ziet als betrouwbaar, kwalitatief en waardig voor een hoge positie in de zoe

Eigenlijk zorg je er met deze techniek voor dat je website er tip-top uitziet vanuit het oogpunt van Google. Samen met technieken als SEO en SEA, kun je met on-page optimalisatie ervoor zorgen dat potentiële klanten jouw website makkelijker kunnen vinden. Wij leggen je uit wat je met goede on-page optimalisatie kunt bereiken.

Een duidelijke website

Als je wilt dat Google je website ziet als ‘waardig’ voor een hoge positie in de zoekresultaten, moet de zoekmachine kunnen begrijpen waar je websitepagina’s over gaan. Dan weet Google zeker dat het de bezoekers stuurt naar een pagina die het antwoord heeft op hun zoekvraag. Dit doe je al aan de hand van goede SEO-teksten, die de juiste zoektermen bevatten. Maar het onderwerp van de pagina moet terugkomen in nog veel meer elementen.

Goede koppen

Een van de belangrijkste elementen zijn de headings op je pagina. Dat zijn de vaak dikgedrukte koppen, zoals titels en tussenkopjes. Daarin moet in één oogopslag te lezen zijn waar de pagina over gaat. In de belangrijkste of grootste kop kun je bijvoorbeeld de belangrijkste zoekterm zetten. Dan weet ook Google meteen waar de pagina over gaat. Ook in de code van de website moet je aangeven welke titels het belangrijkste zijn, door middel van H-tags. Zo weet de Googlebot waar hij naar moet kijken.

Het zit in de details

Je kunt zoektermen en belangrijke kernwoorden ook in elementen als de URL, meta-beschrijving en bestandsnamen van afbeeldingen laten terugkomen. In alle elementen die Google kan lezen, moet te ontdekken zijn waar de pagina over gaat. Een afbeelding kan Google bijvoorbeeld niet ‘lezen’, maar hoe de afbeelding heet wel. Daarom zijn zelfs die kleinste details belangrijk.

Een logische structuur

Google wil jouw website gemakkelijk kunnen evalueren, zodat het weet of je website goed in elkaar zit. Is je website enorm ingewikkeld, met talloze sub-pagina’s en onnodige codes, dan komt de Googlebot er nauwelijks doorheen en wordt je website waarschijnlijk laag geïndexeerd. Hoe minder stappen Google moet doorlopen om je gehele website te bekijken, hoe beter. Maar hoe krijg je dit voor elkaar?

Efficiëntie

Boven alles moet je website efficiënt ingericht zijn. Dat begint al met je hoofdmenu, dat logisch in elkaar moet zitten, zonder té veel categorieën. De Googlebot moet in het menu gemakkelijk van de ene naar de andere gerelateerde pagina kunnen komen. Daarbij speelt ook de snelheid van je website een rol. Als het een eeuwigheid duurt voordat een pagina is geladen, door hele grote afbeeldingen bijvoorbeeld, ziet Google dat al snel als een negatief punt. Ook aan de achterkant moet je website dus technisch in orde zijn. Zorg ervoor dat ook je broncode alleen de benodigde elementen bevat, zodat Google de code makkelijk kan indexeren.

Interne links
Nog een manier om Google (en bezoekers) makkelijk je website te laten navigeren, is met interne links. Als je vanuit één pagina via een link doorverwijst naar een andere pagina, kan de Googlebot snel en gemakkelijk door de website navigeren.

Inhoud van kwaliteit

Google wil dus graag haar gebruikers doorsturen naar een website van kwaliteit, die past bij hun zoekopdracht. Daarom tellen niet alleen de technische aspecten mee, maar ook de kwaliteit van je websitepagina’s. Dat betekent: goede inhoudelijke teksten (SEO geoptimaliseerd), van een bepaalde lengte, zodat de gebruiker voldoende informatie krijgt. Hoe langer de teksten zijn die jouw website bevat, hoe groter vaak het waardeoordeel is dat Google eraan geeft.

Bezoekers tevreden houden

Met een website die makkelijk te navigeren is en kwalitatieve inhoud bevat, houd je niet alleen Google tevreden, maar ook je websitebezoekers. Ook dat is een belangrijk onderdeel van on-page optimalisatie. Je doel is om mensen naar je website te trekken, en hun aandacht zo lang mogelijk vast te houden.

Dit doe je door je website goed leesbaar en visueel aantrekkelijk te maken, door middel van alinea’s, tussenkopjes, bullet points en goede afbeeldingen. Ook is het belangrijk dat je website goed leesbaar is op mobiele apparaten, zoals smartphones of tablets. Met doorkliklinks en call-to-actionknoppen zorg je ervoor dat de bezoeker langer op je website blijft.

Hoe optimaliseer ik mijn webpagina’s?

Zoals je merkt zitten er behoorlijk wat haken en ogen aan on-page optimalisatie. Vooral als je het écht goed wilt doen. Daarom kan het een goed idee zijn om een SEO-specialist hiervoor in te schakelen. Bij Grip op Online weten wij precies wat er nodig om een hoge score te halen op Google, zodat jouw website die felbegeerde hoge positie in de zoekresultaten behaalt. Wij kunnen je helpen met zowel SEO, SEA als on-page optimalisatie. Ben je benieuwd geworden of jouw website eigenlijk wel voldoet aan de strenge eisen van Google? Neem dan contact met ons op en krijgt direct een gratis websiteanalyse!

Wij zijn gevestigd in het centrum van Eindhoven

Met ons team van specialisten!
Bas Rooijakkers Mede-eigenaar
Joris Dirckx Mede-eigenaar
Michael Diks Performance marketeer
Koen Kaspers Online marketeer
Bram Flipsen SEA-specialist
Jurgen Bergmans Performance marketeer
Beer Kantoorhond

Aan de slag met jouw online marketing?

Heb je vragen of wil je graag een afspraak maken? Neem dan telefonisch of per e-mail contact met ons op. Je kunt ook ons contactformulier gebruiken!

"*" geeft vereiste velden aan

30 minuten gratis advies gesprek?

Wij zorgen voor de worstenbroodjes! Ik wil zo’n adviesgesprek
Gratis adviesgesprek? Wij zorgen voor de worstenbroodjes!